Recording: February 10-12, 2015 , Teatro della Pergola, Florence (Italy)
         (6)  


serbar (28.03.2021 15:23)
В буклете не по-нашему напечатано(((
`The concerto in A minor for two violins RV 522a is an oddity with an obscure provenance.
RV 522, alias Op. 3 no. 8, is one of Vivaldi’s best known and most frequently played
concertos from the Estro armonico collection. However the same work was brought out by the
New York publisher G. Schirmer in 1909 in a modern edition-cum-arrangement by the
violinist Sam Franko. Unexpectedly, this edition replaces the finale of the 1711 edition
by a transposed version (from D minor to A minor) of the last movement of the already
mentioned concerto RV 813. On one hand, it is not unheard of for a twentieth-century
editor to yoke together movements from separate eighteenth-century compositions (although
in the present instance, one wonders why Franko would have taken the trouble to do so,
especially where transposition is involved); on the other hand, the creation of
‘composite’ works marrying different parts of separate earlier works was very normal
practice for Vivaldi. Moreover, there are differences in the first two movements that
appear not to have stemmed from Franko’s editorial hand. The unavoidable conclusion, even
if absolute proof is lacking, is that Franko’s score is an arrangement of an original
concerto by Vivaldi predating Op. 3, which would mean that in strict historical terms it
is the third movement of the published RV 522 that is the substituted one. In this
perspective, it is simply a matter of applying a kind of ‘reverse engineering’ to convert
Franko’s arrangement back to something more closely resembling the original, as Federico
Maria Sardelli has now done.`
что-то там про 3-ю часть...

lojkin (28.12.2022 15:54)
Больше известен в переложении И.С.Баха (BWV 593) для органа.

alexa_minsk (28.12.2022 19:24)
lojkin писал(а):
Больше известен в переложении И.С.Баха (BWV 593) для
органа.
Это смотря кому. Концерт для большинства лучше известен именно по
оригинальной версии Вивальди RV 522, входящей в знаменитый опус 3 `Гармонические
вдохновения`.

Andrew_Popoff (28.12.2022 21:15)
alexa_minsk писал(а):
Это смотря кому. Концерт для большинства лучше
известен именно по оригинальной версии Вивальди RV 522, входящей в знаменитый опус 3
`Гармонические вдохновения`.
Lojkin прав. В советское время, помню, `Гармонические
вдохновения` известны были только специалистам-музыковедам. А баховские переложения знали
все.

alexa_minsk (29.12.2022 11:07)
Andrew_Popoff писал(а):
... А баховские переложения знали все.
А
да, припоминаю пластинку `Мелодии`, кажется, Гродберга, конца 70х. Тогда они показались
мне странно скучными и не произвели никакого впечатления. Возможно, причиной было
ужаснейшее качество звука. Наверно поэтому и не врезались в память. К тому же они были
обозначены просто как концерты для органа без каких-либо уточнений.

Andrew_Popoff (29.12.2022 22:49)
alexa_minsk писал(а):
А да, припоминаю пластинку `Мелодии`, кажется,
Гродберга, конца 70х. Тогда они показались мне странно скучными и не произвели никакого
впечатления. Возможно, причиной было ужаснейшее качество звука. Наверно поэтому и не
врезались в память. К тому же они были обозначены просто как концерты для органа без
каких-либо уточнений.
Не знаю, часто ли исполняли баховские клавирные
концерты-переложения, хотя, конечно, исполнялись. Но в качестве педагогического репертуара
их использовали постоянно.



 
     
classic-online@bk.ru